Osmý semestr na Fakultě informatiky MU

Semestr Jaro 2014 na FI skončil už i oficiálně (letos netypicky až 4. července) a prázdniny jsou tak v plném proudu. Mě se tento semestr podařilo narvat většinu zkoušek mezi 19. květen do 4. červen (jsem si to rozplánoval hladovým algoritmem, všechno příliš z kraje, protože mi úplně nevyhovuje dlouhé zkouškové).

Obecný postřehů letos příliš nebude snad až na pár týkajících se Erasmu+… Pokud, byť jen trochu, uvažujete, že byste mohli vyjet, pak zde jsou nějaké tipy:

  • Zajímejte se o termíny (zpravidla aspoň rok dopředu), choďte na související aktivity CZS, protože i když je většina informací dostupná online nějak lépe se chápou ty informace, souslednosti a byrokracie když vám ji někdo vysvětlí a zdůrazní.
  • Najděte si jak vypadá takový motivační dopis pro Erasmus na internetu a pak ho přesně tak nenapište!
  • Zkuste to stihnout vyjet už v bakalářském studiu, nevyjde-li pak v prvním semestru magistra… Pozdější výjezd znamená spoustu problémů co se absolvování povinných předmětů týče a pravděpodobně povede k prodloužení studia.
  • Musíte si vybrat konkrétní školy, vyplatí se tedy projet si jejich stránky i jejich předměty (a nějaké si předběžně vybrat) a také získat nějakou cestou zkušenosti od studentů co tam již byli (ideálně co nejbližší stupeň studia, oboru atp).

F2452 Inspiratorium pro učitele 2

2 kredity

Oproti „Inspuči“ jedničce byl tento předmět velmi odlišný. Jednak nás bylo málo, jednak nebyl připraven pevný program či téma, kterého bychom se měli v dané hodině držet. Obsah jsme si tvořili sami (vlastní programy k otestování, hry použitelné pro vyučování určitého aspektu, seznamovačky, aktivizační programy…) – chvilka hraní a pak hodně diskuze o tom jak to funguje a co by šlo udělat jinak. Často jsme z jedné hry došli během hodiny k úplně jiné a občas ji stihli i vyzkoušet. Samo organizace předmětu má své kouzlo a často to vypadalo tak, že by externímu pozorovateli dalo dost práce přijít na to, kdo je v tomto předmětu ten oficiální vyučující ;-)

Tento předmět je ukončen zápočtem, který nemá jiné nároky než celosemestrální aktivitu, což nějaký ten čas každý týden ukousne, ale zajímá-li vás tvorba programu a jiných aktivit související i nesouvisejících přímo se školní výukou, tak tento předmět mohu jen doporučit.

11/10 Pořádně jsem si ho užil

XS460 Sebezkušenostní kurz

2 kredity

Tenhle předmět jsem si chtěl zapsat už minulý rok, ale kvůli bakalářce na to nějak nebyl čas. Ne že by letos bylo o tolik víc času, ale rozhodně tam neležely obrovské deadliny všemožného. A bohužel i letos jsem váhal zda jet, protože pár dní předtím jsem chytnul nějakou virózu, kterou jsem úplně nedoléčil (bohužel na zážitkovce se vám to dost pravděpodobně nepovede).

Jak už předchozí odstavec naznačoval tak šlo o zážitkový kurz jehož linkou byla organizace zážitkového kurzu především co se samotných aktivit/programů týče (organizace, propagace atp. se řešily jen velmi okrajově). Programy plynuly ve velmi uvolněném tempu, byly nad očekávání různorodé a především jsem se věnovali cílené reflexi těchto programů a to s většímů důrazem na věci, které nás typicky zajímají když tuto aktivitu chceme zařadit do programu nějaké akce.

Téma se velmi prolínalo se skupinovou dynamikou, kterou jsem měl minulý semestr, protože v jejich pojmech se zde často diskutovalo. Složení bylo perfektní – nadšení a aktivní lidé, každý se spoustou vlastních zkušeností a zážitků.

11/10 Čirá radost

XV003 Projekty na popularizaci přírodních věd

2 kredity

Viz 7. semestr.

10/10 InterSoB byl fajn :-)

IA011 Sémantiky programovacích jazyků

5 kreditů, povinně volitelný

Předmět na který jsem se těšil i když svým tématem byl pro mě poněkud neuchopitelný (a tím je asi i teď). Každopádně předmět přednáší Kučera, což slibuje vždy kvalitní výklad, což i zde při jeho tří hodinových přednáškách zůstalo zachováno. Ke své škodě jsem polovinu přednášek „ztratil“, protože jsem musel být (celkem povinně) na jiných místech.

Tématem byly překvapivě sémantiky programovacích jazyků, definice různých typů, věta o pevném bodě a na závěr lehce teorie k verifikaci vlastností programů. Skoro vše bylo opatřeno důkazy, které byly často technické a většina z nich byla indukce (sám Kučera nazývá předmět cvičením na matematickou indukci).

Zkouška byla písemná a skládala se z 10 příkladů obodovaných skoro rovnoměrně, celkem za 100 bodů. Obtížnost příkladů byla různá a zaměřuje se na pochopení učiva (důkazy se tam objevují, ale ne ty extra dlouhé a technické).

Neměl jsem sice vyloženě WOW pocit z celého předmětu, ale alespoň z jednotlivostí ano :-) A tak nějak tuším, že ten WOW efekt přijde u něčeho úplně jiného někdy v budoucnu ;-)

7/10 S Kučerou ta teorie jde nějak lehčeji

IV003 Algoritmy a datové struktury II

5 kreditů, povinný

Ještě na bakaláři jsem uvažoval, že Nával 2 (tehdy ještě jako IB108) si zapíšu – ze zvědavosti a z potřeby nějak ucelit roztříštěné a nekompletní znalosti z Návalu 1 (tehdy ještě vyučovaným Škarvadou). No a na magistrovi jsem zjistil, že tento předmět se stalo povinný pro prakticky všechny magisterské obory.

Tématem byly algoritmy všeho druhu (i grafové) a datové struktury a teorie s tím související – korektnost a analýza složitosti. Přednášky od Černé byly doplněny cvičeními, na které se bylo potřeba připravit, což hodnotím velmi přínosné, protože člověk pak měl dost jasnou představu co, jak a proč a daleko přesněji věděl na co se ptát a chápal otázky ostatních i odpovědi jim.

Kromě toho byly v průběhu semestru zadány 3 sady problémů, které bylo potřeba ve dvojicích vyřešit a odevzdat. Problémy byly typu, navrhněte algoritmus, analyzujte složitost, dokažte či rozhodně zda platí či neplatí… Sady byly poměrně náročné (desítky hodin) a bylo potřeba začít je řešit včas (a i tak jsme je vždy sázel do noci před odevzdáním a o části spolužáků vím, že daný den už ani nechodili spát). Docela se osvědčilo se o těch úkolech bavit s ostatními – vyměňovat si postřehy, principy i navzájem si algoritmy prezentovat a hledat si v nich chyby.

Zkouška (ze které bylo potřeba stále získat alespoň polovinu bodů) se skládala z 5 příkladů: na teorii, dynamický algoritmus, modifikaci/použití nějakého známého algoritmu, variace na problém ze sad a jeden příklad na analýzu složitosti.

8/10 Málo času na to si to užít (a líp se naučit na zkoušku)

MV011 Statistika I

6 kreditů, povinný

Na tenhle předmět jsem se svým způsobem těšil, protože jsem očekával, že se po jeho absolvování aspoň trochu vyznám v pojmech a metodách, které se můžou hodit někdy v budoucnu. Mé zklamání bylo v konečném důsledku poměrně velké…

Přednášky procházely neskutečně strašné slajdy (powerpoint s copy-paste texty, občas snímkem obrazovky… tisíce fontů písma, neprohledávatelné a s poměrně dost chybami). Přednášející je tak letmo procházel a prakticky z nich předčítal, občas něco přeskakoval a když nám v půlce semestru jen tak oznámil, že od příšího semestru tenhle předmět učit nebude, začal se k němu i tak chovat (dost přednášek zrušil a celkově vypadal jako by neměl zájem to komukoliv vysvětlit).

Cvičení byly o poznání lepší, naše cvičící byla znalá tématu, chytrá a sympatická, takže ať už se probíraly kousky teorie, počítali příklady či vypracovávali úkoly v SASu tak byla dobrý cvičící. (Musím přiznat, že i celkem zvládla, že jsme ji cvičení v naší hlučnější skupince poněkud narušovali zřejmě nadbytečnými dotazy na SAS a předmět, které jako řadový cvičící neměla šanci zodpovědět).

Předmět měl být „praktický“, což v praxi znamenalo, že jsme si měli vypracovat předem zadaný projekt z poskytnutých dat v prostředí SAS a ne v ničem jiném. Samotná instalačka má 20 GB (opravdu si nedělám srandu) s tím, že byla k dispozici i verze pro Linux, ale nevím o studentovi, který by s ním pracoval, protože poté co ji nainstalovali, tak zjistili, že tam program ve kterém máme pracovat vůbec není. Zbývala verze pro Windows (a mě tedy nezbylo než to rozjet ve VirtualBoxu)… Na dotazy studentů, kde na MU to máme nainstalované a dalo by se tam pracovat, dostali jen lakonickou odpověď, že prý někde na Ústavu statistiky a matematiky. Proč jsme to nemohli dělat v Rku to opravdu nechápu. Další věc nechápu, k čemu je praktické vypracování předem zadaných úkolů na nějakých ukázkových datech, když nám nikdo nikdy neřekl jak se taková analýza dělá a k čemu je. Tohle je jen výběr otázek, které jsme diskutovali se spolužáky: Co mám dělát s odlehlýma hodnotama? Musím ty data před použitím téhle metody normalizovat? Kde najdu výsledek po použití téhle metody? Jak ho interpretuji? Co jsem vlastně zjistil? Tady mi SAS vyhazuje varování že data jsou divná, co mám dělat?

Zkouška byla výsměch, protože o úspěchu rozhodovalo nikoliv to jak kdo uměl (pochopil, znal vztahy…), ale to jestli jste měli kalkulačku, vytištěné vzorové příklady a statistické tabulky.

0/10 Naprostá tragédie

PA103 Objektové metody návrhu informačních systémů

4 kredity, povinně volitelný

Obsahem tohoto předmětu jsou primárně návrhové vzory na různých úrovních abstrakce (návrhové, analytické, archetonické, komponentové), část se pak ještě věnuje OOP a refactoringu. To vše doplněno praktickými příklady a často i diskuzí přímo na přednášce.

Předmět se učí jen přednáškami, na kterých jsme si párkrát zkusili aplikovat jistý návrhový vzor. Závěrečná zkouška se skládatala z testu a úkolu na aplikaci návrhové vzoru na problém zadaný textově (s výstupem do UML).

8/10 Dobrá strukturace a pojmenovávání

PA104 Vedení týmového projektu

4 kredity, povinně volitelný

Původně jsem si tento předmět nechtěl dát, ale nějak se mi „hodil“ do rozvrhu (krásně zaplnil díru, kterou jsem ve skutečnosti nakonec neměl), takže jsem si ho nakonec dal (chtěl jsem si pak jiný předmět zrušit, ale to už jsem nějak mentálně nezvládl). Přednášky byly kratoučké (50 minutové) a obsahově se částečně překrývali se softwarovým inženýrstvím 2, nicméně tento předmět mel jednoznačný akcent na pohled skrze oči produktového manažera a správu zdrojů uvnitř firmy.

Aby nezůstalo jen u teorie měli jsme každotýdenní cvičení (také hodinové), kde jsme měli za úkol vymyslet firmu a naplánovat fiktivní zakázku – plánování, COMODO, funkční body, rizika atp. Celkem přínosné i když na cvičeních bylo dost málo času na všechny úkoly.

Zkouška měla netypický charakter… Dostali jsme popis situace ve firmě, která se snaží něco vyvinout a my měli analyzovat situaci a provést vybrané kroky projektového plánování, případně vysvětlit nějaké pojmy a postupy.

6/10 Empirické ale i tak přínosné

PA152 Efektivní využívání databázových systémů

4 kredity, povinný

Na tenhle předmět jsem se těšil už od základních databází, jen stále nevycházel vhodně do rozvrhu. Letos se na něj dostalo a patřičně jsem si ho užil.

Obsahem předmětu jsou témata z databázových systémů od způsobu ukládání dat, způsobu dotazování, indexování a optimalizacích (a to jak z pohledu query planneru tak z pohledu uživatelského ladění schématu). Přednáší Dohnal a kromě prezentací kreslí po tabuli a demonstruje nejčastěji na PostgreSQL.

Kromě přednášek jsou za semestr ještě tři domácí úkoly jejichž domácí hodnocení je součástí celkového hodnocení. V každém úkolu se vypracovává úkol související s probraným učivem a to postupně po otázkách, často tak je tímto způsobem návodný a hlavně klade důraz na obhájení svých tvrzení a závěru (v jednom jsme měli navrhnout RAID pole v druhém a třetím jsme pracovali s relační algebrou a SQL…)

Zkouška měla 6 příkladů, ve kterých se testovalo pochopení probíraného učiva od vysvětlení teorie, popsání algoritmu po sestavení plánu dotazu a vyčíslení nákladů na provedení.

8/10 Další užitečné znalosti

PV045 Management informačního systému

4 kredity, povinně volitelný

První předmět, na který jsem před začátkem školního roku rezignoval a nechodil jsem na něj, protože byl příliš „odlehlý“ od ostatních předmětů. Přednášky jsem pak zkouknul ze záznamu s poněkud větší časovou efektivou. Přednášky byly většinou vyprávění o managementu, různých metodikách ale z větší částí spíše vyprávěním Šmídových historek.

Když se podívám zpětně na všechny předměty se Šmídem, které jsem absoloval, přijde mi až neuvěřitelné jak se tím jeho stylem výuky dá něco někoho naučit… On prakticky jen povídá historky a balí je do strašně obecných (a co nejvíce korektních výroků) což zabírá tolik slov („za jistých případů, svým způsobem…“), že si ho pustíte klidně i 3× zrychleně a přesto se zpětným odstupem zjistíte, že to ve vás zanechalo jisté pochopení a koncepty, které jsou užitečné.

Pro úspěšné ukončení předmětu je potřeba vypracovat strategickou analýzu fiktivní organizace, podle metodiky SIVA, které se Šmíd na přednáškách nejvíce věnuje. Když umíte psát eseje tak žádný problém.

7/10 „Magic“

 
5. 7. 2014 21:47 škola, informace


Tagy

informace (20), návod (2), mysql (1), užitečné (7), internet (1), komix (99), ironie (1), humor (99), Bůh (2), škola (38), plánování (1), Čas (2), hříchy (1), otroctví (1), esej (4), Erasmus (24), project management (2), programming (17), teamwork (1), bad code (1), práce (2), clean code (1), good architecture (1), společnost (3), rodičovství (2)

Hledání

Odběr zpráv

RSS feed Blog (RSS)