Jedenáctý semestr na Fakultě informatiky MU

Semestr podzim 2015 byl mým 11. a posledním semestrem mého magisterského studia. O jeden semestr jsem přetahoval, protože v předchozím semestru jsem vyjel na Erasmus, čímž jsem si konec studia poněkud zkomplikoval, ale co už, alespoň jsem měl o jedny pořádné prázdniny navíc!

Jako vždy nejprve nějaké obecné postřehy:

  • Dávát si příliš zkoušek před státnice není úplně moudré, zbytečně vás to stresuje... nehledě na to, že třeba odevzdání diplomky má hodně vysokou prioritu.
  • Cvičit dva semináře je o dost náročnější než jeden, spotřebuje to hodně času na přípravu a obzvláště opravování dvojnásobku domácích úloh chvíli zabere.
  • Diplomka sežere opravdu hodně času, počítejte s alespoň 2 semestry a když můžeme mít na úvod i o semestr na víc je to podle mě výhoda.
  • Nějak pozoruji, že s blížícím se pracovním procesem, reálným světem, zkušenosti z Erasmu atp... mě čím dál víc nevyhovuje koncept předmětové (a frontální) výuky. Sedět na přednáškách pro mě bylo tento semestr nezvyklé utrpení, totéž dlouhodobé učení na poslední zkoušku a státnice (víceméně jsem skončil u 5 hodin za den a zbytek jsem se věnoval raději jiným věcem).

F1410 Technické praktikum

2 kredity

Tento předmět mi doporučil kamarád a ač je předmět koncipován pro studenty experimentální fyziky, je otevřen všem. Řekl jsem si tedy proč si nevyzkoušet i na něco šáhnout.

Probraly jsme si letmo technické kreslení, vyzkoušeli různé práce v mechanické dílně (s mistrem jsem si vyrobil funkční káču na soustruhu!), s univerzitním sklářem jsme si pak vyzkoušeli foukat drobné sklo. Závěrem předmětu tvořilo sestavení elektrického zařízení z poskytnutého plánku. Museli jsme si sami nakoupit součástky, vyleptat tištěný spoj, navrhnout umístění, osadit a oživit.

Skvělý předmět, výborní a ochotní vyučující a praktický výstup! (Poznámka: celou dobu se mi dařilo předstírat, že jsem student fyziky.)

8/10 A teď se vrhnu do něčeho nad Arduinem ;-)

XV003 Projekty na popularizaci přírodních věd

2 kredity

Viz 7. semestr.

10/10 Letošní InterLoS se též vydařil :-)

MA015 Graph Algorithms

5 kreditů, povinně volitelný

Pro splnění studijních povinností jsem musel absolvovat i jeden grafový předmět, což vyústilo v dilema zda Graph Theory s Hliněným či tento předmět s Obdržálkem. Po týdenním váhání jsem si nakonec nechal grafové algoritmy (aka grál). Důležité je si ale uvědomit, že tyto předměty opravdu nejsou substituty. Naopak dost by se hodilo mít Graph Theory absolvovanou, bez které jsou grafové algoritmy vcelku těžký předmět.

Výuka probíhá jednou dvouhodinovou přednáškou a jedním dvouhodinovým cvičením jednou za čtrnáct dní. Probírají se algoritmy, jejich modifikace, části důkazů a hlavně vše s důrazem na složitost daných algoritmů.

Hodnocení se skládá výhradně ze zkoušky, kde je řada otázek od provádění části kroků algoritmů, po vymýšlení řešení jiných problémů pomocí naučených algoritmů a jejich modifikací... a samozřejmě důraz na analýzu složitosti.

6/10 Z grafů umí pořádně rozbolet hlava... daleko víc mě bavilo když jsem se to učil a pak na zkoušce když jsem reálně i něco vymyslel.

SDIPR && SOBHA & SZMGR Diplomová práce, obhajoba a státnice

20 + 0 + 0 kreditů

Diplomka byla výživnější část, mě se podařilo poznávačku přírody veřejně nasadit v půlce října. Samotnému psaní práce jsem věnoval 12 dní před Vánoci a 5 dní na přepis a korektury před deadlinem po Novém roce. Hodí se včas pořešit desky a tisk (CPSka to celkem jistí i když si budete připadat jako gambler krmící SUPO dobíjecí automat).

Na učení před státnicemi jsem si tentokrát vynahradil 14 dní, ze kterých se díky termínu stalo 16. Opět jsem ocenil své zápisky z absolvovaných předmětů a v pár případech i ze svého bakalářského studia (některé otázky byly pokryty předměty, které jsem absolvoval hluboko v bakalářském studiu). Daleko víc než při učení na bakalářské státnice byla cítit ta šíře vědění, kterou člověk za ta léta zvládl a naprosto přesně si uvědomuje, že ji teď zase neví a že kdyby chtěli, tak ho dostanou na spoustě témat... ale co už komise mi dopadla vcelku příjemně: Zezula, Ráček, Batko.

Šel jsem na řadu ve středu ráno v 8:00, takže ještě na prakticky prázdné a setmělé fakultě jsem se v onu hodinu potkal se svou komisí a rovnou jsem se dal do obhajoby. Samotnou prezentaci jsem měl na 15 minut, což stačilo tak tak. V následující diskuzi mi bylo vytknuto, že z prezentace byl málo patrný informatický přínos a že by se jim líbilo živé demo (uff, vážně?). Následně jsem odešel ven, aby se mohli rozhodnout o mojí známce z obhajoby (oponent a vedoucí vypadali, že by rádi strávili následující půlhodinu už jinde :-))

Poté se přešlo ke zkoušení, nejprve mi Batko položil otázku na Bezpečnost v IT, pro kterou jako oslí můstke sloužila moje diplomka, takže šlo víceméně o vysokoúrovňový přehled znalostí, souvislostí a jejich vztažení k reálné aplikaci. Poté jsem od Ráčka dostal otázku na (Rational) Unified Process, což bylo o něco horší. Ne že bych se RUP nenaučil, ale mé pochopení celé věci lehce skřípalo pod náporem někoho kdo RUP někdy i používal v praxi. Poté mě poslali za dveře a po chvilce mě pozvali zpět a pogratulovali k výsledkům, A z diplomky a B ze státnic.

Závěrem

Tímto moje série článků o studiu na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity, původně inspirovaná tímto blogem, končí. Bylo fajn studovat zrovna tady :-) A skrze aktivity Spolku přátel severské zvěře budu ještě s fakultou nějakou chvíli interagovat ;-)

P.S. Štafetu po mě přebírá Domča :)

 
20. 2. 2016 19:00 škola, informace


Tagy

informace (20), návod (2), mysql (1), užitečné (7), internet (1), komix (99), ironie (1), humor (99), Bůh (2), škola (38), plánování (1), Čas (2), hříchy (1), otroctví (1), esej (4), Erasmus (24), project management (2), programming (17), teamwork (1), bad code (1), práce (2), clean code (1), good architecture (1), společnost (3), rodičovství (2)

Hledání

Odběr zpráv

RSS feed Blog (RSS)