Erasmus #22: Doprava

Protože jsem byl v Norsku autem, přidávám ještě nějaké postřehy ohledně pobývání s autem.

Silniční síť je celkem pěkná, většina silnic je s hezkým povrchem, přiměřeně vysplajnovaná na 80 km/h, takže stačí nastavit tempomat a kroutit volantem. Dálnic (jako těch dvouproudových) mají méně než byste na velkou zemi očekávali, ale jsou (například 100 km od Lillehammeru až po Švédsko a pak typicky kolem velkých měst).

Nicméně mají i pár opravdu dobrých silnich, na kterých si člověk opravdu zařídí, typicky serpentiny, kterých je v Norsku požehnaně a pak menší silnice nižších tříd.

Rychlostní limity se vám budou po příjezdu zdát velmi kruté, 50 km/h v obci, 80 km/h obci a na dálnicích, není-li značkou zvýšeno (ano při značce 110 km/h se vyloženě radujete).

Ale po čase si na ně zvyknete. Aut na silnicích (mimo velkých měst) potkáte dost málo, kolony se víceméně netvoří, takže je to celé takové plynulé... (na obyčejných silnicích je cestovní průměr 60 km/h)

V Norsku nemají značku začátek a konec obce, která by určovala rychlost. Mají jen informativní značku "začátek obce", rychlost je ale určena separátní značkou.

Další specifikum u značek je, že typicky mají značku "hlavní silnice" za křižovatku a neopakují ji před křižovatkou, na což je potřeba si zvyknout. V některých městech pak hodně holdují přednosti zprava (například v Oslu), která není vždy "intuitivní", protože když se vám do hodně široké silnice připojuje malá jednoproudá silnice, která má přednost, je to prostě divné.

Po vzoru Anglie se celkem vyžívají v kruhových objezdech, na kterých se jezdí v tolika pruzích na kolik si řidiči troufnou (ne vždy je to značeno). Nicméně je tu oproti anglickým lehce zvláštně, levý pruh je pro výjezd na >= 3. výjezdu, zatímco pravý pruh pro výjezd na 1. a 2. výjezdu. (A taky potkáte oba styly blikání, při výjezdu i nájezdu, tedy vlevo = 3. výjezd.)

Reálná spotřeba Tourana se v Norsku víceméně pohybovala kolem 5 l na 100 km (v Česku o cca 1 l vyšší), přičemž ani příliš nezávisela na tom co cestou potkáte, cesty jsou prostě dlouhé, takže nějaké ty serpentiny se v tom rozpustí.

Vzdálenosti jsou v Norsku velké a cestování tudíž trvá dlouho. Například taková trasa Oslo -> Trondheim je 550 km a tedy přibližně šest a půl hodiny. Důležité si je ale uvědomit, že část té trasy je dálnice a další část nevede složitým terénem. Nějaké přejezdy mezi různými fjordy (cca 200 km) můžou zabrat takové 4 hodiny... a když potkáte objížďku, tak můžete přidávat po hodinách.

Všichni průvodci straší jak je ta síť benzínek v Norsku řídká, nicméně v jiždím a středním Norsku ("pod Trondheimem") nikdy nebyl problém a často byli od sebe méně než 30 km... Výjimku tvoří horské silnice, kde typicky jsou benzinky na koncích a občas nějaká uprostřed (na což ale nelze spoléhat), ale většinou cedule informují že se blíží benzinka a za kolik bude další.

Co se cen paliv týče, ceny v roce 2015 se pohybovali mezi (11-15 NOK za litr nafty, u benzínu asi o 2 NOKy více). Na nejlevnější jsem narazil v Oslu, zatímco v ostatních oblastech byly ceny výrazně vyšší a často dost neočekávaně (třeba v Bergenu, či dalších velkých městech).

Horské silnice v Norsku jsou zážitek, který můžu doporučit. Typicky vedou v nějakých horských údolích či po náhorních plošinách, bývá na nich podstatně jiné klima než v údolích a sníh do června. Projel jsem silnici 50, 51 a 52... Nutné je si dát pozor od kdy jsou silnice otevřené.

Na některých úsecích silnic se vybírá mýtné, viz autopass.no.

Dalším norské specifikum je velké množství stacionárních radarů, na které je typicky včas upozorněno a typicky je ještě zopakována omezující značka. Svůj driving styl si dobře prokonzultujte s aktuální výší pokut. (Mimochodem, Norsko je jedna z mála zemí kde můžete jít za překročení rychlosti do vězení!)

Co mile překvapí je velmi dobře značená a velmi hustá síť kempů, které jsou snad ještě častěji než benzinky (většinou však nejsou na horských silnicích, není-li tam "náhodou" nějaké to lyžařské středisko či jiná atrakce, jako Jotunheimen).

Kempy typicky poskytují místo pro stany, obytné vozy/přívěsy a typicky mají pronájem obytných vozů a malých chatek, jejichž komfort vysoce převyšuje vše co jsem zatím zažil v českých kempech. Společené prostory příjemné a udržované, typicky sprcha a wifi za nějaký drobný poplatek. Kempy jako takové jsou situované na velmi dobrých místech s dobrými výhledy :-) Jak to vypadá v hlavní sezóně nemůžu referovat, odjeli jsme těsně před jejím začátkem.

Na některých trasách jsou trajekty a to někdy i dost nečekaně ve vnitrozemí přes některé fjordy (ono by bylo asi dost ošklivé tam stavět most), většinou jezdí dost intenzivně, ale je dobré si to zkontrolovat dopředu (víceéě čím delší trajekt tím méně často jezdí). Na všech na kterých jsem jel šlo platit kartou, přičemž se platí někdy před naloděním a někdy až po nalodění.

Řidičský styl je velmi, opravdu velmi ohleduplný, neagresivní, decentní a defenzivní. Nemají se problém vzdát přednosti a jsou opatrní v místech, kde by nemuseli dostat přednost zprava. Řidiči obecně velmi dbají na bezpečnou vzdálenost. Jsou velmi trpěliví když vás chtějí předjet (třeba i 50 km) a předjíždí velmi klidným způsobem na přehledných úsecích (například jsem zažil řidiče souvisle předjíždět kolonu asi 5 vozidel na 2 km lehce levotočivého úseku do nejž je po celé délce krásně vidět).

Řidiči automaticky pouštějí lidé na přechodech takovým způsobem, že jen při příjezdu vhodně zpomalí a decentně k přechodu dojíždějí... a klidně vám zastaví i náklaďák.

Sami Norové jezdí lehce o takových 5 km/h rychleji než dovoluje rychlostní limit, radary jsou značené, nicméně měří i hlídky na něž se řidiči upozorňují navzájem klasicky dálkovými světly.

Chodeckým specifikem je, že v Norsku je legální přecházet na přechodu na červenou, pokud tím nikoho neohrožujete a neomezujete.

 
19. 6. 2015 13:26 Erasmus, škola


Tagy

informace (20), návod (2), mysql (1), užitečné (7), internet (1), komix (99), ironie (1), humor (99), Bůh (2), škola (38), plánování (1), Čas (2), hříchy (1), otroctví (1), esej (4), Erasmus (24), project management (2), programming (17), teamwork (1), bad code (1), práce (2), clean code (1), good architecture (1), společnost (3), rodičovství (2)

Hledání

Odběr zpráv

RSS feed Blog (RSS)