Erasmus #15: Opera v Oslu

Po předchozím velice přízemním příspěvku naopak něco z vysoké kultury a to o mé dvojí návštěvě budovy opery v Oslu.

Nejprve byla zorganizována pro mezinárodní studenty při UiO průvodcovaná prohlídka budovy (a zákulisí). Pan průvodce byl velmi milý pán s výbornou angličtinou a výborným přehledem všecho co se (jejich) opery a baletu týká.

Výklad začal historickým výkladem opery a baletu, navázal historií v Norsku a Oslu a pak se věnoval chvílí stavbě budovy (dokončená je v roce 2007). Pak jsme se (oficiálně) dozvěděli, že celá budova má připomínat ledovec, že prakticky celá střecha a podlahy jsou z bílého mramoru.

Pak jsme se dozvěděli, že budova obsahuje sály rovnou dva + zkušebnu o velikosti hlavního jeviště. Prošli jsme do zákulisí, které připomínalo obrovské skladové prostory, velikostně srovnatelné s jevištěm.

Zrovna se zkoušelo, takže namísto do sálů jsme přešli do workshopů, obrovských místností (takových, že 30x30m plátno tam dáte v pohodě) kde se vyrábí kulisy, kostýmy a další věci pro představení.

Poté jsme přejeli obrovským výtahem do vyšších pater, kde jsme zjistili, že budova má (ač se to vůbec nezdá) vnitřní dvůr... spoustu kanceláří, taneční sály a spoustu chodeb...

... kterými jsme se za chvíli ocitli na v přední části budovy na ochozech u balkónů odkud jsme se vydali na krátkou prohlídku sálů (zrovna měli přestávku... Zrovna se zkoušela Carmen)

Během prohlídky zmiňoval průvodce neuvěřitelný množství asociací na historické opery/balety, kostýmy atp. Takže jsem se třeba dozvěděl, že balet Romeo a Julie měl světovou premiéru v Brně (které teda trefil na Slovensko :D) a pak ukazoval kulisy k jejich nastudování té opery "kde se zpívá měsíci".

Na konci prohlídky nás navnadil, že lístky nejsou (díky státním subvencím) vůbec drahé.


Což jsem záhy po dočtení Maškarády ověřil a rozhodl se, že si zajdu na Wagnerovu operu Lohengrin. Studentský lístek mě vyšel na 100 NOK, což je o 20 NOKů levnější než lístek do kina (sir Humphrey Appleby by byl nadšen).

Budova je i při úplném zaplnění velmi příjemná, nepůsobí přecpaně a lehký šum lidí je příjemný. Lístky po mě prakticky nikdo nechtěl.

Samotná opera byla velmi příjemná i přesto, že jsem seděl na 3. balkóně vpravo (což znamená, že jsem neviděl pravou třetinu scény). Pro moje laické ucho byl orchestr i zpěv dobrý a užil jsem si to. Co se děje týče... ve zkratce: hlavní hrdina nechce čtyři a půl hodiny (hodina z toho jsou přestávky) prozradit své jméno a když už musí, vše končí tragédií... Detailnější popis najdete na wikipedii.

Opera byla v němčině, takže se velmi hodilo titulkování, které vypadalo tak, že jste v sedadle před vámi měli LED displey s jedním tlačítkem, kterým jste si mohli vybrat zda chcete norské či anglické titulky.

Přestavování scény bylo celkem vtipné, protože během prvních dvou jednání jsem si všiml jen asi dvou kulisáků na scéně (podařilo se jim vmísit se do sboru, aby připravili odlet části scény)... V půlce třetího jednání byla ale potřeba očividně tak radikální přestavba, že se během jednoho momentu vyhrnulo odevšud asi 30 kulisáků (a kulisaček) a scénu během asi 10 sekund totálně přestavěli.

Nějaké fotky z prohlídky (uvnitř jsme fotit nemohli):

 
29. 3. 2015 12:34 Erasmus, škola


Tagy

informace (20), návod (2), mysql (1), užitečné (7), internet (1), komix (99), ironie (1), humor (99), Bůh (2), škola (38), plánování (1), Čas (2), hříchy (1), otroctví (1), esej (4), Erasmus (24), project management (2), programming (17), teamwork (1), bad code (1), práce (2), clean code (1), good architecture (1), společnost (3), rodičovství (2)

Hledání

Odběr zpráv

RSS feed Blog (RSS)