Devátý semestr na Fakultě informatiky MU

Semestr podzim 2014 byl vyloženě přeplněný, kromě školy a práce se mi tam vešla i organizování InterLoSa a ScienceSlamu a v prosinci to vyloženě dorazila příprava na můj odjezdu na Erasmus. Semestr na Univeristy of Oslo totiž začíná už na začátku ledna. Což v důsledku znamená, že jsem si musel dát a zvládnout všechny zkoušky v předtermínu (jeden započet jsem si dal až v 3 dny před odjezdem… doporučuji se tomu vyhnout, bere to čas na vyřizování všeho co musíte před odjezdem stihnout). Před Vánoci jsem všechno zvládl a mohl jsem si tak užít své „nejklidnější“ vysokoškolské Vánoce. Jako vždy nejprve nějaké obecné postřehy:

  • Narvat si tři zkoušky do dvou dnů po sobě, není ani trochu moudré. Nedělejte to. (Ale dost určitě nebudete mít na výběr :P)
  • Pokud budete muset odjíždět na Erasmus brzy, nedejte si příliš mnoho kreditů (respektive náročných zkoušek ani zápočtů!)
  • Byrokracie kolem Erasmu je poměrně dost a zabere dost času, protože musíte komunikovat s koordinátorem na vaší fakultě, CZS, zahraniční školou… a některé věci (obzvláště ohledně CZS) se za nás poměrně dost měnily a jiné zase trvaly poměrně dlouho (typicky komunikace se zahraniční školou).
  • Je velmi pravděpodobné, že budete muset koupit letenku a poslat zálohu na ubytování dříve než budete mít podepsanou účastnickou smlouvu s CZS. Je dobré mít v ruce aspoň Letter of Admission či ze zahraničí potvrzený Learning Agreement.
  • Buďte připraveni na to, že ne všechny předměty, které jste si dopředu vybrali budou vypsány nebo že si je budete moci zapsat.
  • Při práci na půlúvazek je větší množství předmětů už poměrně problém, protože přepínání kontextů a plnění povinností je hodně časové náročné (aneb mnoho niců umořilo osla).
  • Letos jsem zase cvičil Úvod do programování skrze Python, pravidelné přípravy cvičení a úkolů umí sežrat poměrně dost času (podle toho jak moc dokonalé je chcete), stejně jako opravování úloh, například v době kdy byste se měli učit na ty tři zkoušky…

F1460 Manažerské praktikum

2 kredity

Další Ondrášův předmět. Tento se věnoval manažerským dovednostem, nikoliv však „školícím“ způsobem, ale zážitkově (čímž člověk nezískává fakta, jak by se něco (ne)mělo dělat, ale především reálné zkušenosti a pomocí nich dovednosti, ze kterých lze, když se trochu snažíte, ty fakta získat, respektive pojmenovat).

Trochu netypicky se většina výuky věnovala managementu sebe sama… což ale nebylo vůbec ke škodě, právě naopak souhlasím s tvrzením, že schopnost zvládat sebe sama je nezbytná pro managování čehokoliv většího. Ke konci jsme zabrousili k týmové práci, obzvláště co se týká smyslu, jasnosti a explicitnosti řešených témat.

10/10 Tenhle styl výuky žeru čím dál tím víc.

XS571 Komunikace v konfliktních situacích

2 kredity

Druhý Ondrášův předmět, který jsem měl tento semestr zapsaný a na který jsem se už pořádnou dobu těšil.

Podobně jako předchozí předmět je velmi obtížné ho popsat… Tenhle předmět je silně zážitkový a stejně silně návykový, protože vás naučí se dívat na konflikty (mezilidské, vztahové, pracovní, vnitřní…) z úplně jiného hlediska.

Občas zde bylo trochu frontálního výkladu, ale to bylo vyloženě perfektní pro strukturaci a pochopení vlastních prožitků jak v konfliktu tak mimo něj. Zároveň předmět učí i velmi užitečné nástroje pro vypořádávání se s konflikty. Semestr je ale podle mě příliš krátká doba na to, aby si to všechno člověk úplně zažil, přesto perfektní a velmi užitečné.

20/10 Já chci ještě!

XV003 Projekty na popularizaci přírodních věd

2 kredity

Viz 7. semestr

10/10 Letošní InterLoS se vydařil :-)

IA014 Advanced Functional Programming

4 kredity, povinně volitelný

Předmět o který jsem si dokonce psal Ježíškovi (jezisek@fi.muni.cz), protože po odchodu předchozího vyučujícího nebyl jeden rok vůbec vypsaný. Od letošního semestru se ho ujal nový vyučující a předmět začal vyučovat v angličtině a navíc velmi prakticky zaměřený (přesto byl po teoretické stránce celkem náročný).

Začali jsme s netypovaným lambda kalkulem a postupně přidávali kousky typového systému až jsme se dostali k formálně definovanému systému F (polymorfní lambda kalkulus… který se používá například v Haskellu). Poté jsme se začali věnovat specifičtějším částem funkcionálního programování, jmenovitě typovým třídám, monádám, monádovým transformerům, funkčním závislostem, závislým typům a práci s IO.

Témata byla docela hutná, výklad byl dobrý… a když si s tím člověk pohrál, tak si celkem užil.

Ukončení předmětu se skládalo z vnitrosemestrálky a závěrečné zkoušky. Obě měly stejný formát, 5 příkladů na otypování, dokázání/odvození typu, programování v různých verzích lambda kalkulu a občas i nějaká ta teoretická otázka.

8/10 Užil jsem si to a užiju si to pokaždé když se pustím do funkcionálního programování :-)

PA195 NoSQL Databases

3 kredity

Zapsal jsem si i tento zbrusu nový předmět o rodině NoSQL databázích a dostal co jsem chtěl, tedy přehled toho co se používá a s jakými předpoklady.

Na hodinách se dělalo dvojí, probírala se teorie různého přístupu k DB (sloupcové, dokumentové, klíč-hodnota…), a pak většinou následovaly praktické a živé ukázky, které jsme mohli na svých noteboocích následovat.

Ukončení předmětu spočívalo ve vypracování týmové prezentace na téma nějakého databázového řešení, které jsme měli samostatně nastudovat a vyzkoušet.

7/10 Spokojenost :)

PV017 Bezpečnost informačních technologií

4 kredity, povinně volitelný

Tento předmět je klasická staudkovina. Dobře zpracované slajdy, které se v některých bodech ale dost opakují (ano bezpečnostní politika musí v souladu s cíli podnikání…). Co bylo poněkud otravné, byla ta přítomnost tolika standardů a zákonů, ale chápu, že bez nějakého dobrého a sdíleného rámce se ta bezpečnost dělat nedá. Předmět jsem si každopádně zapsal proto, abych se donutil naučit se související pojmy a vztahy, protože si myslím, že aspoň bázový přehled by měl mít každý kdo se v informatice pohybuje.

Zkouška je taktéž v klasickém stylu šesti otázek na různá témata prezentací, které člověk musí popsat či vymyslet. (No jako ta otázka: „Navrhněte metodiku podle normy ISO/IEC 15408“ mě fakt dostala.)

5/10 Dostal jsem, co jsem chtěl, ale nic extra objevného.

PV024 Projekt ze softwarových metod výstavby IS I

1 kredit, povinně volitelný

V rámci mého oboru je potřeba mít nějaký projektový předmět… Zvolil jsem nakonec tento, protože se učil i v podzimním semestru (narozdíl od těch dalších, které přicházely v úvahu).

Na začátku předmětu jsme museli přijít s nápady na nějaké IT projekty, sestavit týmy a v těch potom původní nápad rozvíjet z ideje do prvotní specifikace. Během toho jsme museli provést průzkum trhu na podobné projekty, provést různé cenové odhady a sestavit prezentace toho všeho.

Ukončení předmětu spočívalo v průběžné práci a pravidelných prezentacích pokroku.

?/10 Vůbec netuším jak hodnotit.

PV065 UNIX – programování a správa systému I

2 kredity

Více lidí mi tento předmět doporučovalo, a protože mi rozhodně nebylo proti mysli dozvědět se něco nového, tak jsem si jej i zapsal.

Předmět spočíval v přednáškách, ve kterých se prošlo od kompilace programu přes služby jádra, procesy, I/O po knihovní funkce. Vše se procházelo poměrně dost do hloubky a ilustrované na řadě příkladů. Minimálně znalost základních UNIXů a aspoň nějaká vlastní zkušenost je pro tento předmět nezbytná. Přednášky jako takové byly velmi přínosné i když jim trochu škodil večerní čas (minimálně pro mě).

Na závěrečném testování (měl jsem to na zápočet) byla sada 20 otázek z nichž každá měla právě jednu správnou odpověď. Otázky od jednoduchých po vražedně obtížné.

7/10 Velmi zajímavé, nicméně na mě už asi příliš nízkoúrovňové.

PV070 Digitální knihovny

4 kredity, povinně volitelný

V poslední povinné skupině jsem si potřeboval vybrat nějaký předmět o aplikovaných ISech a tento se jevil vcelku zajímavě, protože knihovny samy o sobě jsou poměrně zajímavé…

Předmět měl klasické přednášky na různá témata od vysvětlení základních pojmů, digitalizaci, interoperabilitu po témata jako Open Access ve vědě a dlouhodobou archivaci digitálních dat. Přednášky velmi dobře a silně strukturovaly svět digitálních knihoven i publikace vědeckých dat, takže po konci semestru jsem neměl dojem chaosu, ale naopak vhodné strukturovanosti.

Ukončení předmětu se skládalo z napsání eseje na vybrané téma a ústní zkoušky, která šla dost po orientaci v tématu a po porozumění pojmům a vztahům mezi nimi.

8/10 Šikovný předmět :-)

ONLINE_A Angličtina Online

2 kredity

Viz 5. semestr. Do organizačních fór jsem raději nelezl. Diskuzní fórum seminární skupiny bylo letos nadmíru živé a přínosné (poobjevoval jsem nějakou novou hudbu, vtipné trailery…).

 
8. 1. 2015 16:13 škola, informace


Tagy

informace (20), návod (2), mysql (1), užitečné (7), internet (1), komix (99), ironie (1), humor (99), Bůh (2), škola (38), plánování (1), Čas (2), hříchy (1), otroctví (1), esej (4), Erasmus (24), project management (2), programming (17), teamwork (1), bad code (1), práce (2), clean code (1), good architecture (1), společnost (3), rodičovství (2)

Hledání

Odběr zpráv

RSS feed Blog (RSS)